Moda zrównoważona bądź moda ekologiczna to terminy, które coraz częściej usłyszeć można w dyskusji o środowisku. To jeden z trendów, który z roku na roku przybiera na sile. Dowiedz się, czego dotyczą te terminy i jakie znaczenie mają we współczesnym świecie.
Spis treści
Rynek fashion a moda zrównoważona
Rynek modowy to jednocześnie największy i najszybciej rozwijający się sektor światowej gospodarki. Zarówno produkcja, jak i dystrybucja ubrań, obuwia i akcesoriów odbywa się na bardzo szeroką skalę. Ma to niewyobrażalnie duży wpływ na środowisko naturalne. Mówi się, że przemysł ten odpowiedzialny jest za 10% globalnej emisji dwutlenku węgla, co ma ogromny wpływ na zmiany klimatyczne. Ponadto generuje bardzo duże zużycie wody, która wraca do obiegu zanieczyszczona.
Zmniejszenie negatywnego oddziaływania przemysłu odzieżowego na środowisko jest możliwe właśnie dzięki modzie zrównoważonej. Polega ona m.in. na podejmowaniu odpowiedzialnych i dobrze przemyślanych decyzji zakupowych – unikaniu odzieży słabej jakości, które po jednym bądź dwóch sezonach będą nadawały się do wyrzucenia.
Moda zrównoważona – jak wprowadzić ją w życie?
Odpowiedzialność za środowisko powinni wziąć zarówno konsumenci, jak i firmy zajmujące się produkcją i dystrybucją ubrań.
Firmy
Liczba firm odzieżowych prężnie działających na rynku jest wręcz niemożliwa do oszacowania. Wśród nich coraz częściej znaleźć można takie, którym los naszej planety nie jest obojętny. Coraz więcej światowych marek wprowadza szereg innowacji i zmian zarówno w produkcji, jak i dystrybucji swoich produktów. Ma to na celu zmniejszenie zużycia wody, a także znacznie skrócenie śladu węglowego.
Niezwykle istotne jest także korzystanie przez firmy jedynie z naturalnych materiałów. Są one znacznie bardziej przyjazne dla środowiska za względu na brak konieczności stosowania preparatów chemicznych. Niektóre marki do produkcji nowych ubrań wykorzystują materiały z recyklingu. Taki zabieg znacznie zmniejsza zarówno ilość odpadów, jak i zapotrzebowanie na pozyskiwanie nowych tkanin.
Konsumenci
Duże znaczenie dla przyszłości środowiska mają zachowania konsumentów. Najważniejsze jest świadome podejmowanie decyzji o zakupie poszczególnych produktów, a także nieuleganie modzie. Najlepiej kupować ubrania jedynie wtedy, gdy jest to absolutnie konieczne. Podczas zakupów należy zwracać uwagę na materiał i jakość wykonania produktu – będą one w stanie posłużyć nie na jeden, a kilka sezonów. W odzież dobrze zaopatrywać się w firmach, które zajmują się produkcją ubrań na terenie Polski. Pozwala to na znaczne zmniejszenie śladu węglowego. Alternatywą mogą być również secondhandy, a także portale do wymiany ubrań.
Co z ubraniami dla dzieci?
Duży „problem” stanowi dziecięcy przemysł odzieżowy. Marki prześcigają się w coraz to nowszych wzorach i kolorach, generując olbrzymie ilości odpadów. Szybki wzrost dzieci, wymusza zaopatrywanie się w nowe ubrania nawet kilka razy w roku. Odpowiedzią na to może być tzw. odzież wielosezonowa i uniwersalna. Duende to polska firma, która w swojej ofercie posiada wysokiej jakości ubrania dziecięce, przeznaczone zarówno dla chłopców, jak i dziewczynek. Produkty charakteryzuje uniwersalność i ponadczasowy charakter – nie wyjdą z mody i można przekazywać je z pokolenia na pokolenie. Ubrania dziecięce Duende produkowane są w Polsce. Zapewniają dziecku maksymalną swobodę i wysoki komfort.