Odkwaszanie organizmu – przyczyny zakwaszenia, następstwa oraz produkty odkwaszające organizm

odkwaszanie organizmu

Odkwaszanie organizmu. Prawidłowy przebieg procesów życiowych naszego organizmu zależy w dużym stopniu od utrzymania w organizmie równowagi kwasowo-zasadowej. Chodzi tu o zachowanie swoistego stosunku kationów i anionów w płynach ustrojowych, warunkujący odpowiednie pH.

Zakwaszenie organizmu

W naszym organizmie zachodzi wiele przemian, w wyniku których powstają kwasy. Dlatego też nawet w warunkach fizjologicznych istnieje tendencja do zakwaszania organizmu. Utrzymanie odpowiedniego pH wymaga sprawnego funkcjonowania mechanizmów regulacyjnych. Jednak mogą się okazać one niewystarczające, gdyż dieta i stresujący styl życia współczesnego człowieka sprawiają, że dochodzi do nagromadzenia w organizmie substancji o charakterze kwaśnym.

Winne są tu stres, szybkie tempo życia, brak aktywności fizycznej (lub zbyt duża ilość intensywnych ćwiczeń), zła dieta, używki (kawa, alkohol, papierosy), odwodnienie, przyjmowanie niektórych leków, a nawet dieta odchudzająca.

Zakwaszenie objawia się złym samopoczuciem. Brakiem energii, spadkiem odporności, szarą skórą, osłabionymi paznokciami i wypadaniem włosów. Częstymi wzdęciami, zgagą, zmęczeniem, bólem głowy, stawów i mięśni. Pojawiają się również problemy z koncentracją oraz wypryski. Wiąże się więc to z wieloma przykrymi dolegliwościami, ale może mieć również poważniejsze skutki dla naszego zdrowia. Zakwaszenie organizmu może prowadzić między innymi do osteoporozy, schorzeń skóry, nadciśnienia tętniczego, cukrzycy i kamicy nerkowej.

Produkty zakwaszające organizm

Najbardziej zakwaszającymi produktami są pokarmy takie jak: mięso wieprzowe i wołowe, wędliny, cukier i produkty zawierające cukier, biała mąka, ryż biały, sery żółte, makarony, kawa, herbata oraz niektóre owoce i warzywa (borówki, żurawina, wiśnie, fasola, rabarbar, szpinak). Produkty zakwaszające są bogate w siarkę, chlor i fosfor. Udowodniono również, że diety białkowe, głodówki powodują przesunięcie równowagi kwasowo-zasadowej w kierunku kwaśnym.

Dla zachowania równowagi kwasowo-zasadowej, w diecie powinny przeważać produkty alkalizujące, czyli bogate w wapń, sód, potas i magnez, do których zaliczamy większość warzyw, owoców, a także inne rośliny. Należy również kontrolować stres, zadbać o umiarkowane zwiększenie aktywności fizycznej, ale przede wszystkim zmienić swoją dietę wzbogacając ją w produkty spożywcze i składniki aktywne zawarte w suplementach diety o właściwościach alkalizujących.

Odkwaszanie organizmu oraz produkty odkwaszające

Przywrócenie i utrzymanie równowagi kwasowo-zasadowej ma szczególnie korzystny wpływ na przebieg wielu procesów biochemicznych zachodzących w organizmie. Sprzyja to regularnej, poprawnej pracy różnych narządów wewnętrznych np. wątroby, nerek, serca, mózgu, a także całego układu immunologicznego.

Najważniejsze jest oczywiście ograniczenie produktów zakwaszających oraz zmiana nawyków żywieniowych. Należy jeść 5 małych posiłków dziennie, w regularnych odstępach. Unikać jedzenia w biegu oraz dobrze przeżuwać każdy kęs. Dobrze nawadniać organizm.

Jeśli chcemy przeprowadzić skuteczne odkwaszenie organizmu, powinniśmy sięgać po produkty o zasadowym odczynie, które neutralizują nadmiar kwasów. Wśród nich znajduje się kasza jaglana, gryczana, oliwa z oliwek, orzechy oraz świeże warzywa i owoce (zwłaszcza cukinia, buraki, brokuły, szpinak, pomidory, cytrusy, truskawki, arbuzy, kiwi, banany).

Podstawą odkwaszenia organizmu powinno być nawadnianie organizmu – codziennie powinniśmy wypijać około 2,5 l wody mineralnej. Poza tym warto sięgać po zieloną herbatę oraz napary ziołowe, zwłaszcza z mięty, pokrzywy, skrzypu, czystka. Dzień najlepiej zacząć od szklanki ciepłej wody z sokiem cytryny lub octem jabłkowym. Pomimo kwaśnego smaku ma ona działanie alkalizujące, dlatego powinna się znaleźć w diecie odkwaszającej organizm. Napój z ciepłej wody, cytryny i miodu nie tylko pomaga zachować równowagę kwasowo-zasadową, ale również przyspiesza przemianę materii, usprawnia procesy trawienne i wzmacnia odporność.

Zastosować dietę alkaliczną, która opiera się na świeżych warzywach i owocach. Należy jak najczęściej jeść surówki, sałatki oraz pić soki i koktajle z warzyw i owoców. Zielone koktajle to świetny pomysł na dostarczenie sobie dużej ilości cennych witamin i minerałów z warzyw w dobrze przyswajalnej i smacznej formie. Na zakwaszony organizm dobrze działają zwłaszcza buraki, marchew, seler naciowy, kiełki, jarmuż, pietruszka. Można z nich samodzielnie przygotować pyszny i zdrowy sok.

Warto wiedzieć, że jednym z najlepszych i najbardziej polecanych produktów w diecie odkwaszającej jest kasza jaglana. Ma właściwości zasadotwórcze, wspomaga trawienie i pozwala szybko pozbyć się infekcji. Można ją jeść na śniadanie zamiast owsianki, dodawać do obiadu, a nawet przygotowywać na jej bazie desery.

Kolejny ważny składnik diety alkalicznej to oleje roślinne. Oliwa z oliwek, olej lniany, z wiesiołka, z pestek dyni to produkty, które powinny na stałe zagościć w naszej kuchni.

Odkwaszenie organizmu nie będzie możliwe, jeśli nie zmienimy stylu życia. Regularna aktywność fizyczna, unikanie stresujących sytuacji, odpowiednia ilość snu, rezygnacja z używek oraz wolniejsze tempo życia na pewno pozytywnie przełożą się na stan zdrowia, samopoczucie i wygląd.

 

Źródło: portal.abczdrowie.pl, vitanatural.pl