Dieta kopenhaska – Na czym polega?

Na czym polega dieta kopenhaska?

Dieta kopenhaska często nazywana jest “dietą cud.” Trudno się temu dziwić – z jej pomocą mamy bowiem schudnąć nawet do 8 kilogramów w ciągu 13 dni. Ile w tym prawdy?

Dieta kopenhaska jest jednocześnie bardzo restrykcyjna i mało urozmaicona. Polega ona na spożywaniu 3 posiłków dziennie – śniadania (między godziną 8:00 a 9:00), lunchu (pomiędzy 12:00 a 14:00) oraz kolacji (najpóźniej o 18:00).

Czy dieta kopenhaska jest racjonalna?

Zgodnie z zasadami prawidłowego odżywiania opracowanymi przez Instytut Żywności i Żywienia w Warszawie, optymalna ilość posiłków wynosi 5 dziennie. W przypadku diety kopenhaskiej jest ich zaledwie 3. Do jej wad zaliczyć można także niewielkie urozmaicenie spożywanych produktów. Bazuje ona bowiem na jajkach, mięsie oraz warzywach. Oprócz tego, wypijać należy minimum 2 litry wody. Maksymalne dobowe spożycie kalorii wynosi tutaj zaledwie 900 kalorii.

Menu w diecie kopenhaskiej

Menu w diecie kopenhaskiej jest z góry ustalone i nie może podlegać modyfikacjom. Jej schemat przedstawia się następująco:

  • dzień 1 i 8 – śniadanie – czarna kawa z 1 łyżeczką cukru, lunch – 2 jajka na twardo i 100 g zielonych warzyw, obiad – befsztyk z mięsa wołowego, surowe warzywa,
  • dzień 2 i 9 – śniadanie: czarna kawa z 1 łyżeczką cukru, lunch – befsztyk z mięsa wołowego z surowymi warzywami (dopuszczalny jest również 1 owoc), kolacja – jogurt naturalny (zjeść można także plasterek chudej wędliny),
  • dzień 3 i 10 – śniadanie – czarna kawa z 1 łyżeczką cukru, lunch – warzywa i 1 owoc, obiad – 2 jajka gotowane na twardo, plasterek chudej szynki, sałata,
  • dzień 4 i 11 – śniadanie – surowa marchewka, lunch – marchewka, 100 g twarogu, 2 jajka ugotowane na twardo, lunch – jogurt naturalny z owocami,
  • dzień 5 i 12 – śniadanie – czarna kawa z 1 łyżeczką cukru, lunch – gotowana ryba, obiad – befsztyk z mięsa wołowego, szklanka brokułów lub szpinaku,
  • dzień 6 i 13 – śniadanie – czarna kawa z 1 łyżeczką cukru, lunch – kawałek gotowanego mięsa z kurczaka z surowymi warzywami, obiad – 2 jajka na twardo, jogurt naturalny,
  • dzień 7 – śniadanie – herbata z 1 łyżeczką cukru, lunch – kawałek smażonego mięsa, obiad – brak.

Efekty diety kopenhaskiej

Dieta kopenhaska ma na celu utratę masy ciała. Stosując ją, uda nam się osiągnąć ten efekt, lecz będzie to miało niekorzystny wpływ na nasz organizm. Spodziewać możemy się również efektu jo-jo.

Kaloryczność diety kopenhaskiej wynosi poniżej 900 kalorii, podczas gdy średnie zapotrzebowanie dorosłej kobiety wynosi około 2000 kalorii. Takie drastyczne obniżenie energetyczności codziennego jadłospisu, w teorii pozwoli na utratę około 1 kilograma tygodniowo. Niestety, naturalne dążenie do stabilizacji, spowoduje uruchomienie w organizmie różnego rodzaju mechanizmów fizjologicznych utrudniających spalanie tkanki tłuszczowej. Radykalna redukcja kaloryczności diety przyczynia się do spadku wydzielania hormonu, jakim jest leptyna, której działanie polega między innymi na hamowaniu łaknienia.

Ograniczenie podaży węglowodanów spowoduje natomiast, że stężenie insuliny będzie znacznie niższe, co nie sprzyja utrzymaniu diety. W połączeniu z ograniczonym wydzielaniem leptyny, dochodzi do wzrostu apetytu i trudności w ograniczeniu podaży jedzenia. Potęguje to również chęć sięgania po niezdrowe produkty. Mamy wówczas także do czynienia ze znaczącym wzrostem wydzielania greliny, czyli hormonu o działaniu przeciwstawnym do leptyny, który pobudza łaknienie.

Podczas diety kopenhaskiej może także dojść do znaczącego wzrostu poziomu kortyzolu, który zwiększa rozpad białek mięśniowych. Aminokwasy uwalniane z nich są wykorzystywane do syntezy glukozy, której zapasy w krótkim czasie ulegają wyczerpaniu.